Kilka linii na mapie znów budzi ogromne emocje. Na branżowym forum Skyscrapercity pojawiła się opinia Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej do nowego studium, określającego politykę zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Nie jest to więc oficjalny dokument, jednak temat zgłębił Jarosław Osowski z Gazety Wyborczej, prezentując roboczy przebieg… aż pięciu linii metra - tyle wariantów jest bowiem analizowanych. W tym metro na Białołękę.
Przez Wisłę, na Żerań i Tarchomin
Według przedstawionej koncepcji, na Białołękę miałaby dotrzeć czwarta linia metra. Jej przebieg został narysowany z Marymontu, dalej pod Wisłą, przez Żerań i na Tarchomin. Przystanek końcowy miałby zostać zlokalizowany w rejonie skrzyżowania Traktu Nadwiślańskiego i Światowida. Wcześniejszy przystanek jest z kolei wskazywany przy skrzyżowaniu Modlińskiej z Płochocińską.
Kreską po mapie - Metro na Białołękę
Nawet jeżeli metro w takim kształcie zostanie wpisane do studium - do czego na razie jest daleko - nie jest to równoznaczne z jego budową. Oczywiście, Białołęka jako jedna z największych dzielnic Warszawy - pod względem liczby mieszkańców i powierzchni - zdecydowanie powinna zyskać metro, jednak do tej pory na poziomie miasta nie zapadły żadne wiążące decyzje w sprawie obsługi transportem szynowym. Tyczy się to również linii tramwajowych, które w większości nadal pozostają w fazie przygotowań.
Wskazane przebiegi metra - zarówno czwartej linii na Białołękę, jak i przedłużenia drugiej m.in. przez Żerań FSO - po prawej stronie Wisły zadziwiająco pokrywają się z obszarami, które miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego określiło jako „rozwojowe”. Oznacza to uwolnienie pod zabudowę dziesiątek hektarów - masterplany zostały już opracowane dla terenów FSO na Pradze Północ i Starych Świdrów na Białołęce. Oby nie okazało się, że wpisanie do studium metra przez te rejony będzie dla BAiPP argumentem za jeszcze większym dogęszczeniem zabudowy.
Co z tramwajami?
Zaprezentowana mapka zawiera także przebiegi linii tramwajowych, choć nie budzi on większego zaskoczenia. Trasa tramwaju na Zieloną Białołękę jest znana od dawna, podobnie linii wzdłuż Modlińskiej - ze wskazaniem na wariant przebiegu korytarzem Familjna - Myśliborska. Analizowane ma być również poprowadzenie odnogi tej linii do PKP Żerań, a także możliwość przedłużenia linii z Żerania Wschodniego przez Kanał Żerański i w okolice Marywilskiej.
Tempo realizacji inwestycji tramwajowych na Białołęce pozostawia wiele do życzenia, ale - w przeciwieństwie do metra - te prace przynajmniej trwają. Tramwaj na Zieloną Białołękę jest na etapie (przedłużającego się) uzyskiwania decyzji środowiskowej. Z kolei dla linii wzdłuż Modlińskiej jest opracowywane studium techniczno-ekonomiczne i w przyszłym roku powinien być złożony wniosek o decyzję środowiskową. Niezależnie od kierunków rozwoju komunikacji wskazanych w studium, te prace powinny zdecydowanie przyspieszyć.
fot. Metro Warszawskie
Napisz komentarz
Komentarze