W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- zajezdni tramwajowej na Annopolu
- informacje o zaawansowanych pracach na budowie
- pozostałych pracach na terenie zajezdni
Jak dowiedzieliśmy się ze strony Zarządu Transportu Miejskiego budowa inteligentnej zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu wszystkich prac – już w tym roku – będzie to zautomatyzowany, ekologiczny i najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce i w naszej części Europy.
Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów i „nocować” będzie w niej ponad 150 tramwajów. To będzie też miejsce pracy dla ponad 430 osób. Znajdą się tu stanowiska do naprawy tramwajów, stanowiska diagnostyczne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa – bardzo ważne urządzenie, które wyrównuje koła tramwajów. Załoga zajezdni zajmie się też bardziej codziennymi czynnościami – uzupełnianiem piasku w układzie piasecznic wspomagającym hamowanie czy codziennymi przeglądami. Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 16 km. Obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, których większość (70 proc.) będzie przekładana automatycznie przez inteligentny system zarządzania jej pracą.
Najbliższe miesiące na budowie zostaną poświęcone na prace instalacyjne, wykończeniowe oraz wyposażenie budynków. Później nastąpi rozruch obiektu – przeprowadzka tramwajów z innych zajezdni, przygotowanie miejsc pracy dla nowych pracowników, którzy w dużej części są już zatrudnieni i przechodzą szkolenia w pozostałych zajezdniach działających w Warszawie.
Zarząd Transportu Miejskiego informuje, iż zamontowana została już większość torów i zwrotnic. Na końcowym etapie są prace związane z budową węzła wjazdowego oraz torów prowadzących do zajezdni. Rozpięta jest częściowo sieć trakcyjna na trasie dojazdowej o długości ok. 1 km.
Również wszystkie 12 budynków jest już wybudowanych – to m.in. hala postojowa, hala napraw, obsługi technicznej i magazyny. To także garaże, myjnie i budynek administracyjny. W budynkach trwają prace instalacyjne oraz wykończeniowe takie, jak tynkowanie wnętrz albo układanie kafelków. Wszystko to odbywa się równolegle na trójwymiarowych modelach realizacyjnych w środowisku BIM (ang. Building Information Modeling), które umożliwiają ciągły i natychmiastowy dostęp do bieżących informacji o projekcie i wszystkich kosztach.
Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych w podobnych obiektach ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowisko oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika. Powierzchnia całkowicie zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni.bywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne oraz bramy.
Napisz komentarz
Komentarze